Ahad, 30 Mei 2010

PENGISTILAHAN

Pengenalan

- Istilah (technical term) ialah kata atau frasa yang mengungkapkan konsep yang

khusus yang terdapat dalam sesuatu bidang ilmu atau profesional.

- Sesuatu istilah itu mempunyai makna yang tepat bagi konteks bidangnya, dan

dengan itu dapat diberi definisi yang tetap.

Syarat-syarat dalam pembentukan istilah


-Kata atau frasa yang dipilih sebagai istilah adalah yang paling tepat untuk mengungkapkan konsep yang dimaksudkan

- Kata atau frasa yang dipilih adalah yang paling ringkas antara pilihan yang ada yang mempunyai rujukan yang sama

- Kata atau frasa yang dipilih adalah yang mempunyai konotasi yang baik, yakni tidak berbau lucah atau membawa implikasi buruk

- Kata atau frasa yang dipilih adalah yang sedap didengar

-Kata atau frasa yang dipilih adalah yang dibentuk berdasarkan kaedah yang diterima

Sumber dan inventori istilah Melayu

Sumber-sumber yang boleh dimanfaatkan ialah:

a) bahasa Melayu termasuk bahasa Indonesia serta dialek-dialek Melayu dan juga bahasa Melayu klasik yang telah menyerapkan perkataan daripada bahasa Arab, Sanskrit, Parsi dan lain-lain.

b) bahasa-bahasa yang serumpun dengan bahasa Melayu seperti bahasa Iban, Kadazan-Dusun, Jawa, dan sebagainya.

c) bahasa Inggeris, bahasa Arab dan lain-lain.

- Pemantapan istilah yang sedia ada menjadi sebahagian daripada inventori istilah bahasa Melayu

- Selain itu istilah diperoleh melalui penterjemahan, penyerapan, atau gabungan penterjemahan dan penyerapan

Daftar awalan asing

Antara contoh awalan asing yang lazim digunakan ialah:

a) anti ( bertentangan dengan) cth : antiseptik, antibiotik

b) auto ( bertindak sendiri) cth: automatik, autobiografi

c) bi (dua) cth: bikarbonat, bigami

d) bio (benda hidup) cth: biologi, bioteknologi

e) co ( bersama-sama) cth: koordinat, kokurikulum

f) contra ( berlawanan) cth: kontradiksi, kontrastif

g) mikro ( kecil) cth: mikroekonomi, mikrocip

h) mono ( satu) cth : monodrama, monolog

i) multi ( banyak ) cth: multinasional, multimedia

Rabu, 12 Mei 2010

Kias Ibarat Dalam Pantun Melayu

Kesusasteraan merupakan karya ciptaan yang menyatakan pengalaman dan perasaan manusia. Di dalamnya terkandung gambaran nilai hidup masyarakat. Hasil kesusasteraan itu juga merupakan pancaran pemikiran masyarakat. Karya-karya yang diketengahkan mengandungi unsur-unsur moral, pendidikan dan nilai-nilai hormat menghormati di samping taat setia, kejujuran, kesederhanaan dan berbagai-bagai lagi. Walaupun hasil kesusasteran itu sifatnya sebagai menghibur, tetapi di dalamnya tersirat ajaran moral yang disampaikan secara tidak langsung atau secara kiasan.
Memilih pantun sebagai objek pengamatan, jelas terpancar nilai perhubungan yang erat antara dunia pantun dengan masyarakat Melayu. Pantun sebagai puisi tradisional mempunyai keistimewaan tersendiri yang dapat mempertahankan popularitinya sepanjang zaman. Keakraban pantun dengan masyarakat Melayu juga turut dipersetujui oleh Francois-Rene Daillie (1990:6). Menurut beliau, masyarakat Melayu mempunyai hubungan yang akrab dengan alam sekeliling. Beliau menegaskan bahawa masyarakat Melayu memiliki ikatan yang harmoni dengan alam. Hal ini diperkukuhkan lagi dengan tulisan beliau iaitu:

This brief poem is an epitome of life and a universe in a grain of sand.
It carries within itself all the element of the Malay man’s life: his land,
his house, his garden, his paddy field, the river, the sea or the forest:..


Sebagaimana kita sedia maklum, pantun sebagai warisan tradisi lisan disampaikan dan dinyatakan dengan cara yang indah dan menarik, baik dari segi pemilihan kata maupun penyampaiannya dengan irama yang bersesuaian. Hampir setiap sudut kehidupan masyarakat Melayu menggunakan pantun baik dalam nyanyian, upacara adat malahan dalam acara-acara kesenian. Segala maksud gerak dan pengucapan disampaikan melalui kata-kata yang disusun indah terhasil daripada kebijaksanaan pujangga masa lalu yang terasuh oleh alam semesta dan segala cabarannya. Jelas bahawa guru bagi masyarakat tradisi Melayu ialah alam dan cara mempelajarinya pula bukan sembarangan dan hal ini dapat dibuktikan menerusi pantun berikut:

Berburu ke padang datar,
dapat rusa berbelang kaki;
berguru kepalang ajar,
bagai bunga kembang tak jadi.


Jelas bahawa orang Melayu menggunakan unsur alam bagi menyatakan sesuatu perkara secara tersirat dan beradab walaupun maksudnya adalah tajam. Cara penyampaian maksud pantun pula ternyata menggunakan kias dan ibarat. Hal ini sejajar dengan pendapat Mohd Taib Osman, (1984:9) iaitu pantun adalah corak komunikasi seni. Ukuran seni bagi komunikasi dengan pantun ialah: maksudnya tepat kena pada situasi atau tujuan kita berpantun itu, dan cara menyampaikan maksud itu berkias dengan indahnya. Menurut beliau lagi, pantun merupakan cara berkomunikasi tidak berterus terang tetapi berkias dan dikatakan sebagai beating about the bush phenomenom.
Menurut Za’ba, (1965:224) pantun yang baik harus mempunyai ciri-ciri berikut:
a) bahagian pembayang itu hendaklah cantik iaitu menggambarkan sesuatu keindahan alam sekeliling kita, warna yang cantik, bau yang wangi, bunyi yang sedap, daun-daun, bunga, awan dan sebagainya.

b) maksud yang sebenarnya dikatakan oleh pantun itu hendaklah cantik juga serta ringkas tetapi mengandungi tujuan yang luas atau susunan kata-kata yang menarik hati. Jika dibahasakan dengan kias ibarat terlebih baik lagi.

c) maksud sebaik-baiknya hendaklah dibayangkan oleh bahagian pembayangnya itu dengan isyarat persamaan bunyi atau dengan gambaran kias ibarat sahaja.

Sesebuah pantun yang disampaikan secara kias dan ibarat mencerminkan
kehalusan dan ketajaman pemikiran penciptanya malahan dapat kita kesan nilai estetikanya. Dalam hal ini tidak hairanlah jika mereka menggunakan metafora, imej, lambang dan perumpamaan bagi menentukan keberkesanan penyampaian pantun. Menurut Muhammad Haji Salleh (1999:47), ibarat bermaksud contoh teladan dan misalan manakala kias pula ialah analogi, teknik penyampaian makna melalui pengamatan situasi dua hal yang berlainan. Unsur-unsur kias dan ibarat ini bukan sahaja dikesan dalam pantun tetapi turut ditemui dalam syair, gurindam, seloka dan lain-lain lagi.
Mengapakah orang Melayu tidak suka berterus terang? Menurut Fatimah Busu, (1922:22) kesopanan yang terbit daripada rasa malu dan segan dalam kalangan masyarakat Melayu telah menimbulkan satu cara hidup yang tidak suka berterus terang. Selalu ada pengertian-pengertian yang lain di sebalik rangkaikata-rangkaikata yang dituturkan. Dalam membuat teguran ini maka lahirlah pelbagai bentuk bahasa kiasan bagi menggambarkan sikap rendah diri dan sifat kesopanan. Sindir menyindir juga memainkan peranan ketika menyampaikan sesuatu fikiran agar mesej yang cuba disampaikan itu berkesan dan indah. Katharine Sim (1957:42) dalam kajiannya mendapati unsur-unsur sindiran ini sememangnya disukai oleh masyarakat Melayu. Menurut beliau,

satirical verse is greatly appreciated and enjoyed by Malays.
They love making up such pantun, of which the acidness
range from the rather rueful sour-grapes class of emotion
to a far-reaching, bitting cynicism.


Hal ini dapat dibuktikan menerusi pantun berikut,

Pondok robek makan api,
anak Cina main teropong;
katak bertingkir besar hati,
dapat dunia bawah tempurung.

Dalam pantun tersebut, karikatur katak memberi satu kiasan terhadap sifat manusia yang tiada pegangan atau pendirian. Manusia sebegini tidak akan berusaha untuk memajukan diri sendiri tetapi hanya menerima takdir yang telah ditetapkan kepadanya dengan rasa gembira. Sudah pasti kehidupan bawah tempurungnya itu tidak akan membawanya kemana-mana kerana sifat ingin mengetahui dan ingin maju tidak ada padanya. Dalam kiasan itu ada pelajaran iaitu pendengar mengambil sesuatu episod yang diceritakan sebagai situasi yang dapat diidentifikasikan dan dengan itu menyatu diri dengan situasi itu. Ibarat dan kias menjadi jambatan untuk makna atau maksud sosial dan moral sastera. Lihat pula pantun berikut,

Ayam dikepuk dipanggil pulang,
kain tercarik tersangkut duri;
usah ditepuk air di dulang,
kelak terpercik muka sendiri.

Pantun tersebut membawa peringatan yang amat berguna kepada kita supaya tidak memburuk-burukkan saudara atau orang yang rapat dengan kita. Umpama menepuk air di dalam dulang, perbuatan mengumpat keji saudara mara atau sahabat handai akan mengundang keburukan kepada diri sendiri. Segala kekurangan yang dimiliki oleh saudara mara atau sahabat handai hendaklah disembunyikan tanpa pengetahuan orang luar.

Melalui perbandingan secara berkias itu, gambaran yang hendak dilukiskan akan bertambah terang dan maksud yang hendak disampaikan itu lebih mudah difahami. Penggunaan teknik kiasan ini sengaja dipilih oleh penyair demi mencabar penghayatan minda pendengar. Sebahagian sahaja kenyataan yang dipersembahkan manakala maksud sepenuhnya dipenuhi oleh pentafsir sendiri menerusi pengalaman dan kebijaksanaan. Penggunaan kias ibarat ini sudah pasti menjadi perhiasan bagi mencantikkan bahasa kerana bahasa kiasan banyak menggambarkan keindahan alam dan pemilihan lambang atau simbol itu pula begitu cantik. Apa yang lebih penting ialah penggunaan kias ibarat berperanan menjadi pelindung sesuatu perkara yang tidak ingin dinyatakan secara terang-terangan. Dengan adanya bahasa kiasan, perasaan malu atau takut kerana tidak manis didengar orang dapatlah disembunyikan. Pantun berikut dapat dijadikan contoh kiasan yang baik,

Kain baldu kain mengkasar,
halusnya tidak dapat ditenun;
sungai madu laut bersakar,
hausnya tidak dapat diminum.

Pantun ini membawa maksud cinta atau perkahwinan yang menemui kegagalan akan meninggalkan kesan yang amat berat kepada jiwa dan kehidupan orang yang bercinta. Kekecewaan menjadikan seseorang itu tidak berdaya lagi menghadapi hidup. Dapat kita lihat betapa halusnya kias dan ibarat yang dipilih oleh Sang Penyair sehingga mampu menjadi jambatan untuk pelajaran atau untuk maksud moral sastera.
Nyata sekali bahawa teknik kias ibarat memainkan peranan ketika menyampaikan sesuatu fikiran agar mendatangkan kesan yang mendalam. Maksud tersirat terkandung dalam pengucapan yang teratur dan penyusunannya pula penuh dengan kesopanan. Wajarlah kita bersetuju bahawa sebahagian daripada tugas penting pantun adalah untuk mengajar, menyediakan pelajaran kepada pendengar melalui kias dan ibarat dan tidak hairanlah jika bentuk ini amat digemari dan dapat dilihat sebagai teknik sastera dan landasan budi bahasa.

Ahad, 9 Mei 2010

Panduan Kesihatan

Good rest and sound sleep is very important... if u don't sleep well,the toxic in your body will accumulate.. affecting your health and your mood...
The main causes of liver damage are:
1. Sleeping too late and waking up too late are the main cause.
2. Not urinating in the morning.
3. Too much eating.
4. Skipping breakfast.
5. Consuming too much medication.
6. Consuming too much preservatives, additives, food coloring, and artificial sweetener.
7. Consuming unhealthy cooking oil. As much as possible reduce cooking oil use when frying, which includes even the best cooking oils like olive oil. Do not consume fried foods when you are tired, except if the body is very fit.
8. Consuming overly done foods also add to the burden of liver. Veggies should be eaten raw or cooked 3-5 parts. Fried veggies should be finished in one sitting, do not store. We just have to adopt a good daily lifestyle and eating habits. Maintaining good eating habits and time condition are very important for our body to absorb and get rid of unnecessary chemicals according to "schedule."
Because:
Evening at 9 - 11pm : is the time for eliminating unnecessary/ toxic chemicals (de-toxification) from the antibody system (lymph nodes). This time duration should be spent by relaxing or listening to music. If during this time a housewife is still in an unrelaxed state such as washing the dishes or monitoring children doing their homework, this will have a negative impact on her health.
Evening at 11pm - 1am : The de-toxification process in the liver, and ideally should be done in a deep sleep state.
Early morning 1 - 3am : de-toxification process in the gall, also ideally done in a deep sleep state. Early morning 3 - 5am : de-toxification in the lungs. Therefore there will sometimes be a severe cough for cough sufferers during this time. Since the de-toxification process had reached the respiratory tract, there is no need to take cough medicine so as not to interfere with toxin removal process.
Morning 5 - 7am : de-toxification in the colon, you should empty your bowel.Morning 7 - 9am : Absorption of nutrients in the small intestine, you should be having breakfast at this time.

Breakfast should be earlier, before 6:30am, for those who are sick. Breakfast before 7:30am is very beneficial to those wanting to stay fit. Those who always skip breakfast, they should change their habits, and it is still better to eat breakfast late until 9 -10am rather than no meal at all. Sleeping so late and waking up too late will disrupt the process of removing unnecessary chemicals. Aside from that, midnight to 4am is the time when the bone marrow produces blood. Therefore, have a good sleep and don't sleep late.
Sharing Is Caring!

Pentingnya Mendengar Dengan Aktif

Weaver (1972) mengatakan terdapat beberapa faedah penting mendengar dengan aktif dan antaranya adalah seperti yang berikut:
i) Dengan mendengar secara aktif anda akan lebih banyak belajar.
ii) Anda akan lebih banyak mengetahui apa yang diberitahu dan menjadi lebih berpengalaman lagi.
iii) Anda akan menjadi seorang pendengar yang menyukai dan menghormati orang yang bercakap kepada anda.
iv) Dapat menberi tindak balas yang baik kepada orng yang sedang bercakap.
v) Anda akan menjadi orang yang lebih tidak bergantung pada pendapat orang lain. Anda akan mengikut arahan dengan lebih baik, rapi dan anda membuat sedikit kesilapan dan mengurangkan kesilapan-kesilapan kecuaian.
vi) Tidak menyentuh perasaan anda misalnya dalam masa perbincangan jika rakan anda berbincang tentang sesuatu tajuk dan anda tertinggal dan masih bertanyakan masalah yang sama akan memalukan diri sendiri.

Mengikut Barker (19710 terdapat tiga asas keuntungan daripada proses mendengar dengan aktif, iaitu:
i) mendengar membantu anda mengembangkan pengetahuan dan kemahiran.
ii) Dapat memajukan perkembangan perbendaharaan kata dan kemudahan berbahasa. Mendengar merupakan asas pertama dalam proses pengajaran dan pembelajaran.
iii) Mendengar membolahkan anda melihat mesej yang penting dan tidak penting.

Teknik Pengajaran Sastera

Pengajaran dan pembelajaran komponen sastera (komsas) selalunya tidak menyeronokkan dan biasanya membosankan murid. Mengapakah keadaan ini berlaku? Terdapat beberapa masalah yang dihadapi oleh guru dan murid dalam pengajaran dan pembelajaran komponen sastera. Satu daripada alasannya ialah guru tidak mendapat pendedahan tentang teknik pengajaran dan pembelajaran komsas. Selain itu guru tidak berminat dengan sastera dan tidak memiliki kemahiran tentang sastera. Guru juga tidak berkeupayaan untuk menunjukkan contoh kepada murid tentang cara-cara karya sastera itu dipersembahkan.
Bagi murid pula, mereka selalunya kurang berminat dengan komsas kerana teknik penyampaian guru itu sendiri yang membosankan. Guru tidak menggunakan bahan bantu belajar untuk menarik minat murid dan guru biasanya mengggunakan teknik yang konvensional dan tidak berpusatkan murid. Oleh yang demikian guru-guru haruslah menukar teknik pengajaran dan pembelajaran komsas yang kurang menarik yang diamalkan sebelum ini. Teknik yang dicadangkan ini juga berpusatkan murid dan menggalakkan mereka menggunakan bakat, kreativiti dan pengetahuan sedia ada murid dalam menjalankan aktiviti di dalam kelas.

Teknik pengajaran dan pembelajaran komsas yang dimaksudkan adalah seperti yang berikut:
(a) Teater Pembaca
(b) Teater Bercerita
(c) Persidangan Meja Bulat
(d) Monodrama
(e) Balang Kaca
(f) Stesen
(g) Kerusi Panas
(h) Peta Minda
(i) Improvisasi
(j) Mestamu
(k) Dekon
(l) Adaptasi

(a) Teater Pembaca
• Melibatkan beberapa orang murid yang membaca skrip sesebuah cerita di hadapan kelas.
• Mengutamakan penggunaan suara, sebutan, gerak badan dan mimik muka sahaja.
• Membantu penonton (murid) memahami, menghayati dan merasakan cerita itu seolah-olah sedang berlaku di hadapan mereka.
• Pelajar lain boleh mencatat maklumat penting berdasarkan aktiviti yang dijalankan.
• Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, dan prosa klasik.
(b) Teater Bercerita
• Melibatkan seorang pencerita dan digabungkan dengan beberapa orang pelakon.
• Pencerita akan menyampaikan cerita, dan pelakon beraksi mengikut watak dalam cerita tersebut.
• Guru atau murid boleh menyediakan skrip terlebih dahulu.
• Murid lain boleh mencatat maklumat berdasarkan arahan guru.
• Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.
(c) Persidangan Meja Bulat
• Perbincangan dilakukan secara berkumpulan.
• Seorang murid menjadi ketua untuk mempengerusikan perbincangan dan seorang pencatat.
• Perbincangan berfokus pada isu yang ditetapkan oleh guru.
• Semua anggota kumpulan mesti memberi pendapat semasa perbincangan dijalankan.
• Wakil kumpulan akan membentang dapatan atau hasil perbincangan.
• Masa perbincangan 15 – 20 minit.
• Guru memantau dan membimbing kumpulan semasa perbincangan dijalankan.
• Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera.
(d) Monodrama
• Satu teknik lakonan yang dilakonkan oleh seorang pelakon (murid)
• Pelakon mesti menghayati watak yang dipilih.
• Pelakon berusaha untuk meluahkan rasa hati supaya dapat menjelaskan peranan dan tindakan watak dalam sesuatu karya.
• Berdasarkan lakonan itu, murid lain dapat menilai perwatakannya dan perwatakan individu lain.
• Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.
(e) Balang Kaca
• Seorang murid berlakon sebagai watak utama.
• Murid-murid lain berlakon sebagai watak-watak lain dan mengelilingi watak utama.
• Watak-watak lain memberi pandangan terhadap watak utama.
• Watak utama tidak bercakap tetapi boleh memberi respons melalui mimik muka, gerak tubuh dan sebagainya.
• Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.
(f) Kerusi Panas
• Seorang murid dikehendaki memainkan peranan sebagai satu-satu watak.
• Murid berkenaan duduk di kerusi di hadapan kelas.
• Murid-murid lain mengajukan pertanyaan berkaitan perwatakan watak berkenaan.
• Murid yang duduk di kerusi mesti menjawab soalan sebagai watak yang sedang dilakonkannya.
• Pelajar lain mencatat perwatakan watak-watak dalam Lembaran Pengurusan Grafik (LPG) yang disediakan.
• Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.
(g) Improvisasi
• Aktiviti lakonan secara spontan yang mengisahkan kejadian, peristiwa atau situasi sebenar.
• Dijalankan dalam kumpulan antara 2 – 5 orang murid.
• Mereka diberi masa 10 – 15 minit untuk berfikir dan menyusun dialog.
• Teknik ini sesuai untuk genre drama, cerpen, novel, dan prosa klasik.
(h) Stesen
• Murid mencari maklumat secara berkumpulan dari satu stesen ke satu stesen.
• Maklumat di setiap stesen berbeza-beza berdasarkan arahan guru.
• Murid perlu pergi ke semua stesen untuk melengkapkan maklumat.
• Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera.
(i) Peta Minda
• Murid mencatatkan maklumat tentang sesuatu aspek dalam bentuk peta minda.
• Peta minda boleh disediakan oleh guru lebih awal, atau pelajar sendiri membina peta minda itu.
• Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera.
(j) Mestamu
• Murid melagukan sajak atau puisi tanpa muzik.
• Gunakan melodi lagu yang diminati/popular dan gantikan seni kata/lirik lagu itu dengan sajak atau puisi yang dipelajari.
• Murid lebih mudah mengingati sajak/puisi.
• Teknik ini sesuai untuk puisi seperti sajak, pantun, syair, gurindam, dan seloka.
(k) Dekon
• Seorang murid mendeklamasikan sajak atau puisi.
• Seorang atau beberapa orang murid melakonkan aksi yang sesuai dengan maksud sajak/puisi
• Murid lebih mudah mengingati sajak/puisi.
• Teknik ini sesuai untuk sajak.
(l) Adaptasi
• Murid mencipta karya dalam bentuk genre lain berdasarkan sesuatu genre. Misalnya, menulis pantun atau syair berdasarkan cerpen; menulis skrip drama berdasarkan sajak atau menulis sajak berdasarkan novel.
• Dapat mempelbagaikan kemahiran dan meningkatkan kreativiti murid.
• Teknik ini sesuai untuk semua genre sastera.

Guru-guru bolehlah mencuba teknik-teknik yang telah dikemukakan tadi semasa mengajarkan komsas di dalam kelas. Semoga teknik tersebut tidak membosankan murid malahan boleh menarik minat dan perhatian mereka untuk mempelajari komsas dan sastera secara amnya. Di samping itu, pakar-pakar kemahiran belajar mengatakan bahawa pengajaran dan pembelajaran yang berkesan ialah pengajaran dan pembelajaran yang menarik. Pembelajaran yang menarik pula sudah tentu akan meninggalkan kesan yang mendalam terhadap pengetahuan murid. Diharapkan juga agar minat murid-murid tersebut disuburkan oleh guru yang mengajarkan komsas dengan memberikan bimbingan bukan sahaja untuk mengkaji aspek sastera malahan berupaya untuk menghasilkan karya sastera seperti sajak, pantun, gurindam, cerpen dan novel.


Sumber http://khirhassan.blogspot.com

Sabtu, 8 Mei 2010

Masalah Disleksia : Guru Perlu Peka

Pengenalan
Istilah ini diambil daripada dua perkataan Yunani “DYS”(sukar) dan “LEXIA” (tulisan), bererti ‘kesukaran terhadap perkataan’.
Orang disleksia bermasalah dalam pembelajaran bahasa seperti penambahan , pengguguran, pengulangan,penggantian,kesalahan sebutan, dan lain-lain.
Susah menguasai kemahiran membaca dan menulis, tetapi memiliki bakat, kepintaran, atau kecerdasan yang lain.
Mereka lazimnya cenderung menggunakan otak kanan. Cara berfikir dan belajar mereka juga berlainan.
Hal ini disebabkan oleh perbezaan dalam cara otak memproses maklumat - terutama sekali berkenaan dengan bunyi, simbol dan makna.
10-15% mengalami masalah tahap ringan manakala 4% mengalami masalah yang teruk.
Lebih ramai kanak - kanak lelaki mengalami disleksia berbanding perempuan dengan nisbah 3:1. Melibatkan campuran beberapa kesukaran yang berhubungkait.

Mengenalpasti kanak-kanak disleksia
• Dapat dikenalpasti melalui pelbagai jenis ujian diagnostik piawai.
• Instrumen Semak Disleksia (ISD), iaitu mekanisme ujian saringan bagi mengenal pasti kebarangkalian kanak – kanak mengalami masalah pembelajaran spesifik disleksia.
• Boleh dikenalpasti melalui pemerhatian yang teliti dan interaksi dengan kanak - kanak.
• Tidak kelihatan dari sifat fizikal.
• Satu petunjuk tidak mencukupi kerana petunjuk adalah tanda, bukannya bukti.
• Pemeriksaan perubatan perlu untuk mengenalpasti tidak ada masalah kurang upaya lain.
• Kita tidak dapat ‘merawat’ disleksia tetapi kita tidak boleh mengubah cara otak berfungsi.
• Kaedah pengajaran yang sesuai boleh membantu .
• Kebanyakan kanak-kanak disleksia boleh belajar membaca dan menulis dengan memuaskan.

Masalah kanak-kanak disleksia
• Cantuman kesukaran berbeza – cth:- kekeliruan bunyi, susah mengingati turutan, lemah kemahiran kawalan otot.
• Lemah daya ingatan dan @ atau kemahiran susunan.
• Tidak pasti / sering keliru dengan abjad - abjad seperti ‘b’& ‘d’, ‘p’& ‘q’, ‘n’& ‘u’.
• Membaca perkataan terbalik seperti “saw” menjadi “was”, “itu” menjadi “uti”.
• Kemajuan pertuturan yang lambat kerana susah faham dan / atau ingat arahan.
• Lemah kemahiran gerakan kasar, cth. sentiasa melanggar barang sekitar, sukar membaling atau menangkap bola.
• Menulis perkataan / huruf dengan terbalik atau salah.Misalnya ‘b’ ditulis ‘d’ dan bila mengeja perkataan ‘play’ menjadi ‘paly’, ‘left’ menjadi ‘felt’, ‘gajah’ menjadi ‘jagah’.
• Tertinggal huruf semasa menulis.
• Tidak dapat memahami hubungkait di antara huruf dan bunyi.
• Tulisan cakar ayam, saiz huruf yang ditulis tidak konsisten dan tiada ruang pemisah di antara 1 perkataan dengan perkataan yang lain.
• Ayat - ayat ditulis bercantum dan tidak dijarakkan.
• Tidak dapat menyalin dengan tepat dari papan tulis dan sering membuat kesilapan bila menulis.
• Menulis dengan amat perlahan.
• Dari aspek pertuturan pula biasanya sebutan tidak jelas.
• Menyampaikan sesuatu perkara / menceritakan sesuatu kejadian tidak mengikut urutan.
• Ayat - ayat yang digunakan tidak tersusun dan sering terbalik menyebabkan orang yang mendengar tidak memahami maksud sebenar ayat itu.
• Lemah kemahiran gerakan halus, cth. memegang alat tulis atau menggunting
• Tiada tangan yang dominan.
• Sukar mengesan perkataan berirama.
• Sukar bertepuk mengikut irama.
• Sering lupa perkataan yang telah dipelajari.

Bersambung........

Sifat Sabar

Saidina Ali pernah berkata, “ketahuilah bahawa sabar, jika dipandang dalam permasalahan seseorang adalah ibarat kepala dari sesuatu tubuh. Jika kepalanya hilang, maka keseluruhan tubuh itu akan membusuk. Sama halnya jika kesabaran hilang, maka seluruh permasalahan akan rosak.” Dalam hal ini, banyak orang menyangka bahawa sabar bererti merendahkan diri dan penyerahan kepada keadaan, membiarkan diri hanyut dalam keadaan itu, atau menghentikan usaha tanpa ikhtiar mencari jalan keluar tanpa memperbaiki dan menguatkan amal perbuatan . Mereka beranggapan bahawa kita perlu redha terhadap apa yang terjadi biar bagaimanapun bentuk dan caranya.
Dari segi istilahnya, sabar membawa maksud betah menahan penderitaan tidak kira penderitaan itu akibat daripada kesakitan, kesusahan atau yang seumpamanya. Sabar juga membawa maksud menahan diri dan membawa kepada yang dituntut oleh syara’. Kesimpulannya, sabar ialah suatu kekuatan daya yang mendorong jiwa untuk menunaikan kewajipan. Di dalam Al Quran, Allah telah menyebutkan tidak kurang lapan puluh kali frasa yang berkaitan dengan sifat sabar dalam bermacam-macam bentuk untuk menunjukkan betapa tinggi nilai dan keutamaannya.

Imam Ghazali membahagikan sabar kepada lima bahagian iaitu;
a) sabar dalam beribadah
b) sabar ketika ditimpa malapetaka
c) sabar terhadap kehidupan dunia
d) sabar terhadap maksiat
e) sabar dalam perjuangan

Orang yang sabar seharusnya menghadapi musibah dengan cara yang baik dan berikhtiar mencari jalan keluar dengan cara yang baik juga. Menurut Ibn Mas’ud, “Sabar memiliki dua sisi, sisi yang satu adalah sabar, sisi yang lain adalah bersyukur kepada Allah.” Kita harus percaya bahawa setiap kali berlaku sesuatu perkara yang kurang baik, pastinya ada hikmah yang terkandung di sebaliknya. Sekiranya ada orang yang mengambil kesempatan terhadap kita, sudah pasti Allah akan memberikan ganjaran yang lumayan kepada kita. Mungkin suasana dan ketikanya sahaja yang berbeza. Bak kata pepatah, Allah SWT works in mysterious ways. Jadi kita perlu yakin dengan ketentuan ini kerana ada hikmah yang kadang-kadang tidak kita ketahui.

Secara positifnya, sifat sabar boleh membawa kepada kebaikan berikut;

a)kita akan bersyukur menerima musibah yang melanda
b)kita menginsafi kejadian yang menimpa
c)kita boleh menerima sesuatu yang berlaku dengan tenang dan tidak terburu-buru
d)kita menyedari bahawa pasti ada hikmah yang terkandung di dalamnya
e)kita lebih dekat dengan Allah SWT
f)kesusahan itu menjadikan kita lebih berhati-hati dan tidak leka
g)sabar adalah kunci kejayaan.

Kesimpulannya, dengan sabar kita boleh merobohkan perasaan negatif dan saluti hati dengan ketenangan.

Isnin, 3 Mei 2010

Mengapa Wanita Dieksploitasi?

Isu mengenai hak wanita diperdebatkan secara meluas di seluruh dunia lebih-lebih lagi dalam era globalisasi ini apabila kesaksamaan hak kaum hawa diangkat sama pentingnya dengan hak asasi manusia. Namun, pada masa sama masih terdapat halangan dan kelemahan apabila menyentuh bab status, kedudukan serta hak seorang wanita.
Baru-baru ini saya ada menerima e-mel daripada seorang ahli keluarga yang mengirimkan beberapa keping foto mengenai iklan motosikal berkuasa tinggi. Kelihatan beberapa orang wanita yang berpakaian seksi sedang mencuci motosikal tersebut sambil mempamerkan aksi-aksi yang menghairahkan. Kejadian ini berlaku di negara kita sendiri. Apakah motif pihak penganjur menggunakan wanita seksi dalam promosi tersebut? Sudah pasti sebagai daya tarikan kepada kaum lelaki yang fitrahnya sememang begitu.
Jadi, kita harus bersetuju bahawa kaum wanita memang menjadi bahan eksploitasi terutamanya dalam melariskan jualan. Apa jua produk yang diiklankan menerusi media massa pastinya menjadikan kaum wanita sebagai paparan. Mengapa hal ini terjadi? Persoalan ini boleh dijawab oleh kaum wanita sendiri. Pada saya, wanita itu sendiri yang merelakan diri mereka dieksploitasi oleh kaum lelaki.
Golongan ini berpendapat anugerah kecantikan yang diberikan Tuhan itu perlu dikongsi dengan orang lain. Jadi, tidak menjadi masalah jikalau susuk tubuh mereka yang mengiurkan itu menjadi tontonan ramai. Secara tidak langsung, mereka dapat meraih populariti dengan cepat. Tambahan pula, setiap iklan yang dihasilkan mampu mendatangkan pulangan yang lumayan kepada mereka.
Dalam dunia hiburan umpamanya, kebanyakan artis dan pelakon memulakan karier mereka menerusi bidang peragaan dan pengiklanan. Bidang ini dijadikan batu loncatan untuk mereka maju setapak dan bertapak dalam dunia yang penuh glamour itu. Persoalannya, sampai bilakah kaum wanita akan dihormati jikalau mereka terus-terusan membiarkan diri dieksploitasi sedemikian rupa. Saya pasti isu ini akan berlarutan tanpa ada nokhtahnya.

Kulinari: Mengapa makan di luar?


Saya dan keluarga kerap juga makan di luar, tambahan lagi jika tidak sempat menyediakan makanan di rumah. Biasanya kami akan ke tempat2 baru yang belum pernah dicuba. Kalau dihitung, tempat2 seperti KFC, Rasamas, MD, Secret Receipe, Chicken Rice Shop, Nandos, Manhattan Fish, Laksa Shack, Pizza Hut, Noodle Station, Kopitiam, Subway dan beberapa restoran segera lagi telah kami jengah. Semua tempat makan tersebut bukan sahaja mengenakan caj bagi item yang dijual bahkan turut mengenakan caj bagi servis dan government tax juga. Jadi tidak hairanlah kalau makanan di sana mahal-mahal belaka. Disebabkan minat makan yang mendalam, maka direlakan jua walaupun mahal.
Namun begitu, jika kita berpeluang memasak makanan tersebut, kos bagi menyediakannya amat murah. Memanglah kadangkala rasanya kurang memuaskan berbanding makan di restoran ternama tapi dari segi kos, nyata amat menjimatkan. Suatu ketika dahulu, anak2 amat menggemari sup cendawan yang dijual di Pizza Hut. Parahlah kalau selalu ke sana. Saya pun bertanyakan resepi sup cendawan daripada kawan-kawan. Alhamdulillah menjadi pula dan rasanya jua tidak jauh bezanya dengan sup sebenar di Pizza Hut. Pernah juga saya memasak pizza mengikut resepi yang diberi. Walaupun tidak selembut pizza yang dijual tapi, berbaloi juga dan yang paling penting jimat kos.
Beberapa resepi lain seperti spaghetti dan nasi ayam juga memang mudah disediakan Cari saja resepi di internet, memang banyak pilihan. Walaupun kadang2 kali pertama kurang menjadi, tapi jangan mudah putus asa. Saya pernah mencuba resepi kek keju dan chicken cop. Walaupun kurang sedap tapi anak-anak makan juga sampai habis. Semalam kami ke Restoran Subway di Gelugor, P.Pinang. Saya sudah dua kali ke sana bersama-sama kawan2. Kali ini bawa anak2lah pula. Kami memilih jenis dan saiz roti, intinya, salad dan sos yang hendak dimakan. Selepas dikira, harga bagi dua set roti yang panjangnya 6 inci beserta minuman ringan sudah berjumlah RM27. Anak-anak memang berselera makan sampai tidak cukup.
Lalu saya mengambil keputusan untuk singgah di pasaraya Tesco dan membeli barang-barang yang diperlukan untuk menyediakan roti ala-ala subway tersebut. Harga roti baru RM0.90 sebiji manakala barang-barang lain seperti mayonis, sos cili dan sayur-sayuran berharga tidak sampai RM15. Akhirnya saya membawa balik barang-barang tersebut untuk disediakan di rumah. Dengan harga tidak sampai RM15, kami dapat menikmati sandwich ala-ala subway sampai kenyang. Jadi, kenapa harus menghabiskan duit di luar kalau kita juga boleh memasak sedap-sedap. (Motivasi untuk diri sendiri sebenarnya…)