Jumaat, 16 Julai 2010

Semantik

Kata “semantik” ini, sebenarnya berasal daripada kata adjektif bahasa Yunani semantickos yang membawa makna ‘penting’ atau ‘bererti’. Semantik pula, secara ringkas, dapat dijelaskan sebagai suatu bidang ilmu yang mengkaji makna perkataan dan ayat dalam bahasa. Semantik dalam bahasa, pada umumnya, dapat diteliti dari pelbagai sudut. Demikian juga semantik dalam Bahasa Melayu dapat diteliti dari aspek-aspek seerti dan rujukan, perkataan, ayat, jenis-jenis makna, perubahan makna, peribahasa (termasuk simpulan bahasa), dan unsur semantik dalam nahu.


Dalam kajian linguistik, bidang semantik dianggap sebagai bidang yang paling sukar untuk diterokai. Hal ini kerana, untuk mengkaji makna, sama ada pada peringkat perkataan atau ayat, pengkaji seharusnya mempertimbangkan sama aspek-aspek yang bukan linguistik seperti kebudayaan, konteks di mana perkataan atau ayat itu diujarkan atau digunakan, aspek psikologi penutur dan pendengar, tajuk perbincangan dan sebagainya. Oleh yang demikian, untuk memberikan makna yang paling tepat bagi sesuatu perkataan, perkara-perkara di atas mestilah diambil perhatian.


Definisi Makna

-Makna ialah erti atau maksud. Makna juga diertikan sebagai idea atau konsep yang boleh dipindahkan daripada pemikiran penutur kepada pemikiran pendengarnya yang akan menghasilkan satu bahasa atau bahasa lain. Makna dalam linguistik merupakan keadaan apabila penutur mengujar dan gerak balas yang dijangkakan pada pendengar seolah-olah terhubung erat.


KEADAAN PENUTUR ===> PERTUTURAN ====> GERAK BALAS PENDENGAR


Keperihalan keadaan penggunaan merupakan faktor penting dalam menentukan makna sesuatu perkataan, frasa, klausa, atau ayat. Dengan kata lain, makna sesuatu ayat atau ujaran tidak semata-mata ditentukan oleh makna setiap perkataan atau pertalian strukturan antara perkara-perkara yang membina sesebuah ayat tetapi faktor-faktor lain seperti intonasi, pengucapan, keadaan penutur, tujuan sesuatu ayat yang diujarkan juga penting.


Rujukan :

Ab Rahman Ab Rashid. 1998. Pengajian Melayu 1. Petaling Jaya : Longman Sdn. Bhd.

Raminah Hj Sabran. 1986. Kajian Bahasa. Petaling Jaya : PenerbitFajar Bakti Sdn. Bhd.

Sabtu, 3 Julai 2010

SEJARAH BAHASA MELAYU

1.0 Sejarah Bahasa Melayu

1.1 Konsep bahasa

1.1.1 Takrif bahasa

1.2 Ciri-ciri bahasa

1.2.1 Bahasa sebagai satu sistem

1.2.2 Bahasa sebagai simbol

1.2.3 Bahasa bersifat arbitrari

1.2.4 Bahasa sebagai alat komunikasi

1.2.5 Bahasa bersifat unik

1.2.6 Bahasa bersifat sejagat

1.2.7 Bahasa bersifat dinamis

1.2.8 Bahasa bersifat bervariasi

1.3 Asal usul Bahasa Melayu

1.3.1 Asal usul bangsa Melayu

1.3.2 Perkembangan bahasa Melayu

1.3.2.1 Bahasa Melayu kuno

1.3.2.2 Bahasa Melayu klasik

1.3.2.3 Bahasa Melayu moden

1.4 Fungsi bahasa

1.4.1 Bahasa rasmi

1.4.2 Bahasa kebangsaan

1.4.3 Bahasa ilmu

1.4.4 Bahasa pengantar

1.4.5 Bahasa perpaduan

1.5 Pembinaan bahasa Melayu

1.5.1 institusi/organisasi

1.5.2 Dewan Bahasa dan Pustaka

1.5.3 MABBIM

1.5.4 Tokoh/Sumbangan

1.5.4.1 Za’ba

1.5.4.2 Asmah Hj. Omar

1.5.4..3 Nik Safiah Karim

TAKRIF BAHASA

ž Bahasa ialah suatu sistem lambang bunyi suara yang arbitrari yang digunakan oleh anggota sesuatu kelompok manusia untuk berhubungan.

ž Bunyi suara ini disebut bunyi bahasa.

ž Bunyi-bunyi bahasa dilahirkan manusia dengan dengan alat-alat pertuturannya dan digabungkan untuk membentukkan kata.

ž Contohnya: perkataan rumah terdiri daripada lima bunyi:

[r], [u], [m], [a], [h].

ž Kombinasi bunyi-bunyi ini menghasilkan [rumah].

ž Apabila bunyi-bunyi itu membezakan erti, misalnya [rumah] berbeza dengan [ramah], maka sifat pembeza bunyi [u] dan [a] itu disebut fonem dan fonem-fonem tersebut dapat diberi lambang /u/ dan /a/. Kata yang terhasil daripada fonem-fonem itu mempunyai makna.

ž Anda mungkin bertanya: dari mana datangnya makna kata itu?

ž Makna sesuatu kata itu ditentukan oleh masyarakat pengguna bahasa yang didalamnya terkandung kata itu tetapi penentuan itu dibuat sewenang-wenangnya menurut persetujuan anggota masyarakat.

ž Kata rumah misalnya mempunyai maknanya yang kita fahami sekarang kerana masyarakat Melayu, iaitu masyarakat yang di dalam bahasanya terdapat kata itu, telah bersetuju, sungguhpun dengan tidak disedari, memberikan makna itu kepadanya.

ž Kalau masyarakat Melayu memberi kata itu makna yang sekarang ini diberikan kepada kata harimau, maka ia akan bermakna ‘harimau’.

ž Bahawa penentuan makna kata ini dibuat oleh anggota-anggota masyarakat penutur bahasa itu secara sewenang-wenangnya terbukti daripada kenyataan bahawa ada kata yang mempunyai lebih daripada satu makna, misalnya kata haus;dan ada pula beberapa kata yang mempunyai makna yang sama, misalnya tendang dan sepak.

Sembahyang Sunat Rawatib

Sembahyang sunat rawatib adalah sembahyang sunat yang dikerjakan sebelum dan sesudah sembahyang fardhu. Semua sembahyang Rawatib mempunyai 22 rakaat sembahyang antaranya :

a) Dua rakaat sebelum sembahyang Subuh
b) Dua rakaat sebelum sembahyang Zohor dan dua atau empat rakaat sesudahnya.
c) Dua rakaat atau empat rakaat sebelum Asar.
d) Dua rakaat sebelum Maghrib dan dua rakaat sesudah Maghrib
e) Dua rakaat sebelum Isya dan dua rakaat sesudah Isya'

Sembahyang tersebut ada yang dinamakan "Sunnat Muakkad" ertinya sunat yang dituntut untuk dilakukan. Iaitu :

a) Dua Rakaat Sebelum Zohor. Lafaz niatnya : "Sahaja Aku sembahyang sunat sebelum Zohor dua rakaat kerana Allah taala."
b) Dua Rakaat Selepas Zohor. Lafaz niatnya : "Sahaja Aku sembahyang sunat selepas Zohor dua rakaat kerana Allah taala."
c) Dua Rakaat Sebelum Asar. Lafaz niatnya : "Sahaja Aku sembahyang sunat sebelum Asar dua rakaat kerana Allah taala."
d) Dua Rakaat Selepas Maghrib. Lafaz niatnya : "Sahaja Aku sembahyang sunat selepas Maghrib dua rakaat kerana Allah taala."
e) Dua Rakaat Sebelum Isya. Lafaz niatnya : "Sahaja Aku sembahyang sunat sebelum Isya dua rakaat kerana Allah taala."
f) Dua Rakaat Selepas Isya. Lafaz niatnya : "Sahaja Aku sembahyang sunat selepas Isya dua rakaat kerana Allah taala."

Sembahyang-sembahyang tersebut yang dikerjakan sebelum sembahyang fardhu dinamakan "Qabliyah" dan yang dikerjakan sesudah sembahyang fardhu dinamakan "Ba'diyah".

Cara-cara sembahyang adalah seperti berikut :

  1. Niatnya menurut sembahyang
  2. Tiada azan dan iqamah
  3. Tidak dikerjakan secara berjamaah
  4. Bacaannya tidak dinyaringkan. (Fatihah selepas takbir dan sebarang surah selepas itu)
  5. Jika hendak dilakukan lebih daripada du rakaat, maka setiap dua rakaat satu salam.
  6. Sebaiknya hendaklah berpindah tempat ketika mengerjakan sembahyang sunat ba'diyah dari tempat sembahyang fardhu yang dikerjakan sebelumnya.

Sembahyang Sunat Wudhu' Setiap kali seseorang itu selesai berwudhu', disunatkan mengerjakan sembahyang sunat wudhu' dua rakaat dan cara mengerjakannya ialah :

Sesudah berwudhu' membaca doa : Aku bersaksi tiada Tuhan melainkan Allah dan tidak ada yang menyekutukan bagiNya. Dan aku bersaksi bahawa Nabi Muhammad adalah hambaNya dan RasulNya. Ya Allah jadikanlah aku dari golongan yang bertaubat, dan jadikanlah aku dari orang yang suci dan dari golongan orang yang soleh.

Selesai membaca doa tersebut, disunatkan sembahyang sunat Wudhu' dua rakaat dengan lafaz niatnya : "Sahaja Aku sembahyang sunat Wudhu' dua rakaat kerana Allah taala." Sembahyang ini dikerjakan sebagaimana sembahyang yanglain dengan khusyuk dan ikhlas sampai salam.