Selasa, 15 Mac 2011

Jenis-jenis Bacaan

BACAAN MEKANIS

v Merupakan satu aktiviti membaca yang disuarakan dengan jelas untuk menangkap dan memahamkan informasi, fikiran, dan perasaan seseorang pengarang

v Orang yang membaca harus mempunyai kemampuan untuk memaknakan apa saja yang tersirat dalam bahan-bahan yang dibaca

v Lazimnya ia harus memiliki kecepatan mata yang tinggi serta pandangan mata yang jauh

v Membaca mekanis merupakan satu ketrampilan yang serba rumit dan kompleks

v Dalam P & P membaca mekanis digunakan lebih tertumpu kepada usaha menganalisis pengucapan daripada pemahaman.

v Guru pula harus memahamkan proses komunikasi dua arah

TUJUAN BACAAN MEKANIS

Ø Membolehkan murid-murid membaca dengan cekap dan pantas

Ø Membaca dengan sebutan dan intonasi yang betul

Ø Membaca dengan irama membaca yang betul

Ø Tahu menggunakan tanda baca serta penggunaan jeda dan mora yang tepat

Ø Dapat menggunakan kemahiran membaca dalam mata pelajaran yang lain

Ø Membolehkan murid-murid mencapai kemahiran dan kecekapan membaca bersuara


BACAAN MENTALIS ( SENYAP / AKALIAH)

v Membaca senyap atau membaca dalam hati (silent reading) ialah kegiatan membaca yang melibatkan ingatan visual ( visual memory) dan pengaktifan mata dan ingatan

v Tujuannya bagi memperoleh informasi dan pemahaman

v Merupakan kuncibagi segala ilmu pengetahuan

v Dikenali juga sebagai personalized reading

v Program membaca persaorangan adalah salah satu strategi yang menarik dan dapat memenuhi keperluan individu tersebut secara berkesan

v Membaca senyap ini melibatkan bacaan intensif dan ekstensif

TUJUAN

Ø Melatih murid-murid supaya boleh membaca sendiri

Ø Membaca dan memahami apa yang dibacanya

Ø Melatih murid-murid membaca dengan senyap dan pantas

Ø Membaca senyap untuk mendapatkan pengetahuan

Ø Dapat menggunakan kemahiran membaca senyap utuk hiburan

* SKIMMING -– KEGIATAN MEMBACA YANG DILAKUKAN SEKILAS PANDANG UNTUK MENDAPATKAN MAKLUMAT SERTA-MERTA. UNTUK MENDAPATKAN KESAN UMUM DARIPADA SESEBUAH TEKS YANG TELAH DITELAAH

* SCANNING -– DILAKUKAN SEPINTAS LALU ATAU MEMBACA TINJAUAN. BIASANYA PEMBACA MENELITI TERLEBIH DAHULU BAHAGIAN-BAHAGIAN BUKU YANG HARUS DITELAAH.

* MEMBACA PANTAS -– DILAKUKAN DENGAN KADAR KELAJUAN TERTENTU DAN TUJUANYA UNTUK MENJIMATKAN MASA

JENIS BACAAN

BACAAN INTENSIF

v Kegiatan membaca yang menuntut ketelitian dan dilakukan secara saksama

v Melibatkan telaah isi dan pandangan terperinci sesuatu bahan bacaan

v Teks bacaan yang benar-benar sesuai sahaja yang digunakan

v Dua perkaa yang terlibat ialah membaca telaah isi dan membaca telaah bahasa

v Bertujuan memperkembangkan kebolehan dalam meneliti, memahami dan mentafsir apa sahaja yang dibaca dengan tepat

TUJUAN

Ø Membolehkan kanak-kanak membaca dengan baik, betul dari segi sebutan, intonasi, lancar dan menggunakan tanda-tanda bacaan dengan baik

Ø Mengembangkan kebolehan mentafsir apa yang tertulis dalam bacaan itu

Ø Membaca secara senyap dengan kepantasan yang sewajarnya

Ø Menilai dan mengulas isi-isi yang diperolehi

Ø Mengesan, memahami dan menikmati unsur-unsur estetik dalam bahasa

Ø Mengenal pasti laras bahasa yang berbagai-bagai

Ø Membuat rumusan atau kesimpulan

BACAAN EKSTENSIF

v Kegiatan membaca secara luas

v Meliputi sebanyak mungkin teks dalam jangka waktu yang singkat

v Tujuannya untuk memahami isi yang penting-penting dengan cepat

v Membaca ekstensif biasanya melibatkan perkara-perkara berikut:

a)membaca tinjauan

b)membaca sekilas

c)membaca dangkal

KONSEP-KONSEP

Ø Merupakan kegiatan membaca yang dilakukan oleh pelajar-pelajar di luar kelas secara bersendiri

Ø Mengandaikan pelajar membaca sesuatu bahan tanpa menghadapi kesukaran

Ø Bahan bacaan harus luas

Ø Harus daripada bahan-bahan yang berbeza

Tiada ulasan:

Catat Ulasan