Ahad, 3 Oktober 2010

TENSION & STRESS



TENSION @ STRESS ADALAH DUA JENIS PENYAKIT YANG MAHU DIELAKKAN OLEH SETIAP ORANG... STRESS DAPAT MENGUBAH KEHIDUPAN DIRI SESEORANG BAIK SECARA PERUBAHAN FIZIKAL MAHUPUN PERUBAHAAN DALAMAN.. KITA MUNGKIN JADI MURUNG, PEMARAH, DAN JIKA STRESS INI TIDAK DIKAWAL DAN DI RAWAT, BOLEH MENDATANGKAN KESAN YANG LEBIH BURUK..MALAH ADA SAMPAI PERINGKAT MEMBUNUH DIRI

Stres bukan hanya dapat dilihat dari perubahan sikap saja, tetapi juga fizik. Ketika fikiran anda merasa tertekan, tanpa disedari ada perubahan fizik pada tubuh. Berikut lima tanda fizik saat anda mengalami stres:

1. Bersin Stres dapat memicu reaksi alergi kerana sistem imuni tubuh melemah. Jadi, saat anda stres jangan hairan kalau daya tahan tubuh melemah dan mudah terkena penyakit.

2. Jerawat Ketika anda merasa tertekan, tubuh akan mengepam keluar adrenalin dalam jumlah ekstra. Hal ini mendorong produksi sebum, iaitu minyak alami kulit yang menyebabkan jerawat.

3. Rahang gemetar Tekanan yang tinggi juga membuat rahang gemetar. Hal ini biasanya terjadi saat tidur malam hari, dan ketika pagi rahang akan terasa pegal disertai rasa panas.

4. Gemuk Kondisi level stres hormon atau kortisol yang tinggi juga meningkatkan hasrat untuk mengambil makanan manis dan berlemak. Hal ini membuat anda melampiaskan stres dengan makan, akibatnya saiz tubuh meningkat.

5. Lewat haid Saat stres, otak mengirim signal yang dapat mengubah atau mengacaukan proses ovulasi. Jadual haid anda dapat berubah, lewat, atau bahkan tidak datang haid sama sekali.

Berbagai-bagai kejadian sehari-hari merupakan tantangan yang memerlukan peranan pemikiran, tubuh dan emosi. Individu beradaptasi terhadap stres, dan belajar menggunakannya demi keuntungan. Meskipun begitu, stres yang berlebihan akan mempengaruhi kualiti hidup. Manusia cenderung mendapat stres fizik dan psikologi.

Stres adalah salah satu kekuatan yang memaksa seseorang untuk berubah, tumbuh, berjuang, beradaptasi atau mendapatkan keuntungan. Semua kejadian dalam kehidupan, bahkan yang bersifat positif menyebabkan stres. Misalnya, kenaikan pangkat merupakan perubahan yang positif, namun tanggung jawab yang baru dapat menyebabkan stres.

Stres dalam kehidupan seseorang merupakan hal yang baik, namun akan menimbulkan masalah bila stres itu berlebihan. Berbagai-bagai penyakit yang berkaitan dengan stres seperti penyakit jantung, lambung, alergi, asma, hipertensi dan kemungkinan kanser. Stres juga dapat menyebabkan masalah psikologi, seperti depresi, kecemasan, sikap masa bodoh, kelainan makan dan penyalahgunaan alkohol serta ubat-ubatan.

Sudah tidak menjadi rahsia umum, stres dapat menjadi salah satu penyebab timbulnya permasalahan pada lambung. Masalah lambung akan berhubungan dengan masalah nutrisi, kebiasaan nutrisi yang buruk dapat menyebabkan stres. Nutrisi yang buruk juga dapat mengganggu keseimbangan zat-zat gizi, dan tubuh yang kekurangan zat gizi lebih mudah terdedahkepada penyakit. Penyakit dapat meningkatkan keperluanan tubuh akan zat-zat gizi.

Saluran pencernaan mempunyai fungsi sederhana, iaitu membuat persediaan makanan bagi tubuh dan memungkinkan pengeluaran kelebihan makanan yang tak diperlukan melalui hujung saluran pencernaan tersebut. Lambung merupakan ruang depan pada saluran pencernaan, di sinilah makanan disiapkan untuk pencernaan.

Normal tidaknya kerja lambung sebagian besar tergantung pada, apakah lambung itu secara tetap dimasuki jenis makanan yang tepat dan baik. Fungsi lambung mempersiapkan makan untuk pencernaan, dan apabila terlalu sedikit atau terlalu banyak jenis makanan yang tidak tepat, lambung akan menunjukkan tanda-tanda adanya kesukaran.

Kerana itu, kita perlu melakukan apa yang dapat kita lakukan untuk menjaga agar lambung tetap sihat. Sesungguhnya kita semua mempunyai pusat pengendali nafsu makan, yang dimaksudkan untuk mengendalikan secara tepat kebiasaan makan kita. Lambung kita akan lebih sihat dan lebih kecil kemungkinannya tidak dapat menahan stress, bila kita mengendalikan kembali pusat pengendali nafsu makan kita.

Makanlah secara teratur, usaha untuk makan harus dilakukan setiap hari. Lebih baik makan dengan makanan yang sedikit dan snacks sepanjang hari daripada makan makanan yang berat. Hindari makanan beragam untuk mencegah peningkatan tekanan darah. Ambillah cukup cairan, namun jangan terlalu banyak minuman ringan yang mengandung kafein dan alkohol. Batasi gula hingga jumlah minima.

Konsumsilah vitamin, buah-buahan, sayuran pada setiap kali makan dengan sedikit makanan kaya protein. Gunakan waktu makan untuk relaksasi dan beristirahat agar penyerapan makanan berlangsung baik. Dengan makan teratur kita akan ditolong untuk membersihkan sebahagian asam di dalam perut kita.

Kesihatan fizik

Pertahanan yang baik untuk stres, tubuh yang sihat dengan jaringan yang mengandung zat gizi secara optima. Latihan fizik komponen utama pencegahan stres. Latihan fisik mempertahankan tulang yang sihat, otot, jantung, dan paru-paru. Latihan fizik juga menimbulkan kelegaan mental dan emosional, yang membantu seseorang mengatasi dan mencegah stres.

Latihan fizik sebaiknya dimasukkan dalam kegiatan rutin meski kondisi perasaan seseorang tidak tertuju pada aktiviti fizik. Berjalan-jalan pendek dapat menghilangkan ketegangan dan memperbaiki perasaan. Bila stres sangat berat hingga nafsu makan tertekan, makanan dapat menyebabkan mual dan muntah dan harus ditunggu hingga tenang.

Kesihatan fizik yang baik merupakan modal penting, dalam berperang melawan stres. Jangan cuba menyimpan segala sesuatu masalah, kerana jika anda melakukan itu, akhirnya anda akan merasa tidak mampu mengatasi masalah yang kecil sekalipun. Meskipun kita mengira bahawa kita mampu, namun setiap orang mempunyai titik kelemahan.

Cara paling bijaksana untuk menghindari pertemuan dengan suatu masalah sebagai akibat keterbukaan terhadap stres, mencoba memastikan bahawa tingkat keterbukaan anda terhadap stres setiap harinya dijaga pada batas kemampuan pribadi anda sendiri.

Jika anda menyimpan emosi dan menolak untuk membiarkan orang-orang di sekitar anda melihatnya bila anda merasa sedih dan marah, bererti anda menimbun stres dan mengurangi kemampuan alamiah anda untuk mengatasi hal-hal yang tak terduga.

Sementara itu mungkin Anda menemukan cara yang paling efektif untuk menghadapi gejala lambung, adalah latihan relaksasi baik secara mental maupun fizik. Belajarlah mengamati tanda-tanda pertama gangguan lambung, dan segera lakukan pengendalian stress anda. Kebaikan program untuk melawan stres tidak meninmbulkan kerugian. Tidak ada efek sampinga, semua yang anda dapat adalah keuntungan.

Orang sering mengatakan “saya stres”, tapi itu yang dikatakan di bibir saja. Bagaimana kalau tubuh anda yang berteriak “saya stres”, apa gejalanya? Selain 5 masalah seperti yang telah dipaparkan di atas, ada beberapa tanda fizik lagi apabila seseorang mengalami stres:

Gangguan Usus

Jaringan usus besar terhubung dengan otak melalui sistem saraf. Kerana itu ketika kita khuatir atau cemas, gangguan usus dapat terjadi, seperti diare atau kram perut.

Bagaimana mengatasinya : Anda harus bergerak sesering mungkin. Gerakan semudah berjalan dapat membantu membakar energi stres, melancarkan pencernaan, dan merangsang pola tidur teratur.

Tambahkan pula serat pada makanan Anda untuk memperbaiki cara kerja usus.

Sering selesema

Stres diduga dapat menurunkan kekebalan tubuh, sehingga penyakit senang bersarang dalam tubuh. Penelitian dari Carnegie Mellon University menemukan bahawa orang yang mengeluh stres mengalami selesema dua kali lebih banyak dibanding mereka yang tidak stres.

Bagaimana Mengatasinya : Anda harus memiliki pengurusan stres, misalnya bertemu rutin bersama teman satu minggu sekali, atau bermain dengan haiwan peliharaan. Anda harus mempertahankan cara pengurusan stres Anda sekalipun sedang merasa tidak ingin. Apalagi selama masa-masa stres.

Masalah Kehamilan

Untuk ibu hamil yang memiliki sejarah stres atau mengalami stres berpotensi melahirkan bayi dengan berat tubuh kurang atau kelahiran prematur / pramatang

Bagaimana mengatasinya : Sediakan waktu untuk diri sendiri. Tidak perlu lama, cukup 10-15 minit tapi isi dengan hal yang bermanfaat. Nasihat diri sendiri Anda mampu mengendalikan semuanya dan tenang

wallaualam...

semoga bermanfaat.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan