Isnin, 23 Mei 2011

Mengatasi Masalah Lupa


1. Menggerakkan minda

Lakukan aktiviti yang mampu merangsangkan otak seperti membaca, mempelajari sesuatu kemahiran, melakukan hobi, melancong dan lain-lain lagi. Kekurangan tidur dan stress juga membantu mempercepatkan proses lupaan..

2. Interaksi sosial

Perhubungan sosial dengan teman dan keluarga juga dapat membantu terhindarnya penyakit lupa. Kajian menujukkan bahawa lebih banyak seseorang itu berinteraksi , semakin kurang mereka mengalami kerosakan fungsi kognitif

3. Makan makanan yang meningkatkan daya ingatan

Ini mungkin tidak termasuk dalam latihan mental, tetapi sayuran mentah dan buah-buahan segar merupakan makanan yang memiliki peranan besar menstimulus fungsi otak seperti daya ingatan. Gula yang terkandung dalam buah-buahan sebenarnya dapat membantu kita berfikir dan mengingat kembali informasi dengan lebih cepat.

4. Bersenam

Senaman seperti berenang, jalan kaki dan berbasikal dapat meningkatkan aliran darah dalam otak sehingga hasilnya otak lebih mudah mengingat sesuatu. Aerobik juga bagus....hehehe.

5. Buat petunjuk sistem memori

Semakin banyak informasi yang kita peroleh, semakin besar peluang kita menjadi lupa. Petunjuk sistem itu termasuklah mencatat maklumat, meletakkan sesuatu di tempat yang mudah dilihat, menyiapkan tugasan dengan segera, meminta ahli keluarga mengingatkan perkara2 penting dan lain-lain yang difikirkan perlu.

6. Berdoa

Sebelum memulakan perjalanan atau aktiviti gunakan sedikit masa untuk berdoa Sentiasa beristighfar dan selalu dalam keadaan tenang juga mampu menghindarkan sifat lupaan dalam diri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan